Felkopplat startbatteri.

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006

Felkopplat startbatteri.

Inlägg av poon »

Råkade sätta min Griso på parkeringsläge över natten, så batteriet orkade inte dra runt i morse.
Inga problem tänkte jag, har ju ett laddat MC batteri stående.
Men jag råkade sätta + och - på fel poler (Såg inte att startkablarna var korsade och båda är svarta)
Så jag satte fast båda kontakterna innan jag upptäckte att det blivit felkopplat, satte även på tändning och tryckte på start, utan resultat.
Hojen startade efter att jag satt kontakterna på rätt poler och när jag kollar volt i instrumentpanelen så visar det på 14,2 V.
Men jag är lite orolig för att något tagit skada ev felkopplingen, men dioderna på generatorn ser väl ut att ha klarat sig eftersom det visar 14,2 V.
Är det något annat man bör kolla?
Ska sätta röd tejp på den ena kabeln när jag kommer hem så jag inte gör om samma misstag igen. :)
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?

Re: Felkopplat startbatteri.

Inlägg av Guzzi-Leif »

Kolla att den inte drar ström vid avslagen tändning; det skulle tyda på pajade dioder.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006

Inlägg av poon »

Hur kontrollerar jag enklast att den drar ström med avslagen tändning, förutom då att låta den stå ett par dagar utan att använda den?
Vad är det för något som kan dra ström om dioderna har gått?
Går det att byta dioderna, har inte sett det på någon reservdelslista, kanske hos någon firma som renoverar generatorer.

/Peter
Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada, Norge GTX 1200 och nu Stelvio NTX

Inlägg av geguzzi »

testlampa (testmejsel) ta bort batterikabel och sätt en lampa mellan lyser den så är det något som drar ström.
kolla med http://blixtservice.se/ de är bra i Stockholm.
geguzzi
poon skrev:Hur kontrollerar jag enklast att den drar ström med avslagen tändning, förutom då att låta den stå ett par dagar utan att använda den?
Vad är det för något som kan dra ström om dioderna har gått?
Går det att byta dioderna, har inte sett det på någon reservdelslista, kanske hos någon firma som renoverar generatorer.

/Peter
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
Skriv svar