Bengt C skrev:Finns det mer förebyggande åtgärder?
(mera av samma sak - om man vill ha driftsäkerhet)
4) Reläa av allt som drar mycket ström (>4A) genom dina knappar på stryret:
* startmotorn - en startsolenoid drar en hel del ström i sig
* tändningen i sig - du drar ström till allt möjligt via tändningen (utom om du reläat av allt annat

)
* tutan drar ström (men den använder du kanske sällan... låg prio)
...men allt detta är generella tips för äldre fordon oavsett antal hjul och märke som inte i orginal har reläer för dessa ändamål. Och det gäller att hitta en vattentät låda att sätta reläer och säkringar i.
Amir skrev:Däremot elsystem kan jag inget om vet inte riktigt vad jag ska leta efter.
Det är tyvärr inte mycket att hjälpa till med. Funkar allt elektriskt som det skall? ser sladdarna hela ut? Kika på säkringsdosa och batteripoler - är det rent och snyggt, kanske till och med infettade batteripoler - då är det bra. Annars får man göra rent, men någon katastrof är det inte. På Kisa-träffen var det en vackert röd LeMans-II (eller var det en I:a?) i perfekt orginalskick (renare och finare än i utställningshallen) som fick el-problem - instrument och kontrollampor slutade funka, men motorn gick. Efter en liten stund kom ägaren på att snurra på alla säkringarna (och därmed skava bort den lilla oxid som bildats på fel ställe) - och genast funkade allt igen.
Jag skulle vilja påstå att enkelheten i en äldre Guzzi bidrar mer till driftsäkerheten än vad 'åldern' förstör...
Bengt C skrev:Vad har V7-sport (avundsjuk!) för originaltändning som ger så svag gnista? Dubbla brytare med dubbla spolar av svag modell?
Ja... (dvs dubba spolar) och kanske inte för svaga egentligen. Jag hade just då (vi pratar tidigt 80-tal) ägt och hjälpt andra med några fordon som alla led av mer eller mindre dålig gnista. De var kännsliga för brytarspetsavstånd, för skicket på tändkablar (värst var en kompis' 125:a med 'radioavstörda' tändkablar, dvs kablar med inbyggt motstånd för att minska gnisteffekten och därmed den radiostörning den medförde...

) och själv hade jag en krånglande generator och ville
inte bli stående på landsvägen långt bort...
Så sanningen är som vanligt - om
alla komponenter är i bra skick så funkar allt. Problemet är bara hur långt ner från "bra" någon enskilld komponent får glida innan hela systemet börjar falera... och i mitt fall så ändrade jag den ekvationen fullständigt med ett par kraftigare spolar.
Amir skrev:Jag kan en del om motorer. Jag är ingen expert men jag kan så mkt så att jag vet om motorn går som den skall eller inte.
Betänk att en Guzzi med bra ljuddämpare väsnas en hel del från motorn, och mycket av det är "normalt".
Sen är det det gammla vanliga med att kolla lager...
* vicka på styret (sätt dig på hojen utan stöd, friläge i, drag åt handbromsen, lägg ett finger i skarven mellan styrhuvudet och övre gaffelkrona i fram- eller bakkant, försök sedan gunga hojen fram och åter för at känna om det är glapp)
* vrida mjukt på styret fram och åter (på centralstödet, framhjulet hängande fritt i luften) för att känna så att inte de koniska rullagren har märken efter rullarna (typ - det var glapp, men man drar åt styrhuvudet lite för att ta bort glappet - har så skett så känns det omväxlande tungt/lätt att vrida styret sakta mellan fulla styrutslag)
...och på motsvarande sätt kolla hjullager och (kanske svårast) svinglager (också ett koniskt rullager - man behöver nog ta bort bakhjul och fjädrar/stötdämpare för att känna något där). Trösten är att dessa är busenkla att byta om det skulle vara slitna.
Har du en kompressionsmätare? Tag då ett kompprov enligt konstens regler (dvs utan och med olja).
Du provkör och tycker att växellådan känns jobbig, du får inte i växlarna alla gånger? Prova att justera din växlingsteknik något - tryck i rätt växel som vanligt men släpp inte trycket på växelpedalen/spaken förrän du släpt ut kopplingen fullt ut. Det kan klonka lite vid själva växlingen, men i övrigt så skall det inte väsnas eller vina från lådan eller kardanen.
Sen kommer inte jag på något mer 'Guzzi-speciellt' utan att i princip plocka isär hojen...
Lycka till.
/Peter