moto guzzi california II

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Amir
UppKomling

Inlägg av Amir »

Hej igen,

Hur ser jag att det är brytare på den? För det måste man väl öppna hojen eller finns ytliga kännetecken? Man måste ju nästa känna det lite grann när man kör eller?

Trots att brytare kan vara bökiga måste det ju vara en liten fördel när man åker långt. Brytaresystem måste ju vara lättare att få ordning på en cdi box eller?

Jag ska åka och titta på denna hoj nästa vecka :D till och börja med!

Mvh

Amir
Amir
UppKomling

Inlägg av Amir »

glömde att fråga om NI vet om californa är en bränslesnål hoj eller törstig?
Amir
UppKomling

Inlägg av Amir »

Kan tipsa om en bra hemsida som man kan Guzzi delar? Sadeln hade spruckit och behöver ny överdrag eller vad man nu ska kalla den. :wink:
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada

Inlägg av GuzziKungen »

De flesta Guzzi går ekonomiskt där med även Callifornian.
Bästa sättet att fixa sadeln är att lämna in den till en sadelmakare, då
kan du även få en personlig prägel på den.
Ha dé
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
H-son
Nykomling

Brytarlöst

Inlägg av H-son »

Troligtvis har den Guzzin du länkar till dubbel brytare, då jag själv hade en Le mans ifrån -87 som var utrustad med det. Jag bytade till Lucas rita brytarlösa och det var nog det bästa jag gjort, Guzzin blev betydligt mer lättstartat samt gången blev mkt bra, samt det faktum att jag rörde aldrig tändningen efter instalationen. Då skall man komma i håg att jag körde ca 4000 mil med Lucas monterat.
H-son
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83

Inlägg av Bengt C »

Peter:
Egentligen har jag bara förstahandserfarenhet av dubbla brytare från V50 Monza. Jag minns att jag då och då fick "stroba" den, eftersom tändningen ändrade sig lite hela tiden. Justeringen var känslig och lite krånglig. Den maskinen har en liten flimsig tändplatta/cetrifugalregulator i framkant av kamaxeln. Ser egentligen smartare ut än på stora motorn. Allra smartast ser de svagare versionerna av V50:n ut. De har någon sorts kontaktlösa pick-up:er på motsvarande plats. Ren, snyggt och underhållsfritt. Men kanske är dessa system någon italiensk skitelektronik som eventuellt inte alls funkar bra. Jag har ingen aning.

Stora motorn (1000 cc) har jag bara erfarenhet av i nuvarande hoj och det är med Lucas/RITA. Funkar i stort sett bra, tycker jag. Det är möjligt att standardarrangemanget med dubbla brytare i bil-fördelardosa (utan fördelarlock) funkar bättre än på Monzan.

Man får en annorlunda tändkurva med Lucas/RITA än med original, men jag vet inte om det betyder någonting direkt. Jag skulle gissa att ingen av kurvorna är direkt "rocket science" om man säger så. Jag tänker ev bygga ett eget tändsystem (som en del i att byta ut hela elsystemet) och ska nog försöka annordna med lastberoende tändning (motsvarande gamla tiders vaccum-regulator). Borde ge bättre bränsleekonomi samt mindre risk för knack i extrema lägen.

Att tändspolarna är 6V betyder i sig ingenting. Man kan göra bra eller dåliga tändspolar för valfri spänning. Jag kommer nog att välja en tändspole till en R80/GS eller en japanfyra om jag väljer att knäppa av gnistorna samtidigt (som Lucas/RITA gör). Det kan också hända att det blir två separata spolar med separat styrning. Jag gillar inte att det går gnista i ena cylinderns insugsfas. Jag misstänker att det kan vara orsaken till vissa rödljusstopp som uppträder då och då. Rödljusstoppen hade inte varit ett så stort problem om växellådan varit smidigare. Som saken är nu kan det vara fan så irriterande, eftersom cykelns ergonomi är kass på så många andra sätt också.

Vad har V7-sport (avundsjuk!) för originaltändning som ger så svag gnista? Dubbla brytare med dubbla spolar av svag modell?

Amir:
Det enda som kan riktigt paja på ett brytarsystem är tändspolen. Reservbrytarspetsar kan man ju ha i verktygslådan och tändspolen kan man säkert ersätta med vad som helst lite tillfälligt. Även i djupaste Afrika om problemet skulle uppstå där.

En stor Guzzi drar 0.5 - 0.6 L/mil Guzzi är billiga att hålla rullande (kanske inte de nya dock, men den du kikar efter är av traditionellt snitt) och driftsäkerheten förhållandvis god. Nästan i klass med en gammal BMW, faktiskt. Finns lite småirriterande saker som kan hända men är man lite förberedd kan man preparera sig.

1) Dra fram lampströmmen via reläer, så slipper du att tändlåset smälter, för det gör det annars.

2) Kolla att gaswirarna inte slits i gashandtaget och förgasarlock. Fixa hemma i sådana fall, så slipper du meka ut med vägen ("fiskargas" på 1000 cc är lite lurigt).

3) Kolla och smörj kardanknuten kanske var annan vinter.

Finns det mer förebyggande åtgärder?

Min V50 Monza var lite sådär när det gäller pålitlighet och hållbarhet. Nu har jag en LeMans III och den går som en klocka, fast fortare.
Amir
UppKomling

Inlägg av Amir »

Tackar Bengt C!

Det är sånt här lite mer konstruktiva tips, råd och rekommendationer som jag letar efter. Fyll gärn på om det är ngn annan som kommer på ngt!

Mvh

Amir
Amir
UppKomling

california II

Inlägg av Amir »

Hej,

Den kommande fredag ska jag åka och titta på guzzin. SOm jag har förstått både av Era inlägg samt att jag tagit reda på andra håll om guzzi så är det elsystemet som man ska akta sig för.

"(Han ska kolla att allt elektriskt funkar och att kontaktblocken inte är salt eller korrosionsanfrätta... Sedan sitter det ofta Boschstartmotorer i dom men det är ju lätt att fixa...

Kolla tjockleken på brakediscarna också (dom är lite dyra)...DS

samt reglage och brytar systemet bör synas nogrannt.)"

Jag kan en del om motorer. Jag är ingen expert men jag kan så mkt så att jag vet om motorn går som den skall eller inte. Däremot elsystem kan jag inget om vet inte riktigt vad jag ska leta efter.

Om jag nu blir nöjd på fredag så åker jag tillbaks en annan dag för avsluta affären men innan jag avslutar vill jag gärna att någon synar elsystemet åt mig.

Så min fråga till Er om det finns ngn i Linköpingskrokarna som kanske kan ställa upp och hjälpa mig med detta? Hojen finns i Borensberg.

Vad tycker Ni om priset?

Vet ngn vad bromsskivor till denna modell kostar?

Mvh

Amir
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13

Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64

Inlägg av Tobbe »

Men du, Amir!

Jag blir aldrig riktigt klok på vad du egentligen är ute efter att köpa.
På Bike skriver du att du ska åka o kolla på nån NSU eller NSR och det låter som den affären nästan är i hamn.
Och här låter det nästan som om du bestämt dig för Guzzin.

Är du det så att du har väldigt svårt att bestämma dig eller det bara så att du har svårt för att komma iväg och FAKTISKT kolla på cyklarna?

Ska blir spännande att följa upplösningen :roll:

PS
hoppas du kan få nån att nappa på att hjälpa dig att kolla el-systemet!
DS
Hej,

Äntiligen verkar det som mitt nästa hojköp är snart är urvärlden. Jag slog på djungeltrumman häromdagen via en kompis och idag kom jag i kontakt med en person som äger en fin yamaha sr 400 som jag ska åka och titta på imorgon.

http://www.blocket.se/vi/13105012.htm?ca=14_s

Jag kan knappt vänta! Yeah...:Det verkar som det blir en fakirresa nästa
år.

Mvh

Amir
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
Amir
UppKomling

Inlägg av Amir »

jag var idag och tittade på sr:en Tobbe och insåg hur mkt än jag gillar yamaha sr så är det flesta i sådan skick att jag inte skulle våga mig på en resa ner till spanien och tillbaka dessutom är jag en petig människa. Den var inte i det skick som jag hade hoppats på. Jag hade fått upfattningen att den skulle vara finare än det jag fick se idag.

Jag har inte bundit upp mig för ngn specifik modell eller märke. För de pengar jag kan lägga ut på en hoj som passar en california perfekt.

Priset är lagom för mig, samma sak gäller försäkringen, utrustningen på hojen dvs packväskorna, utseendet på hojen. Det är bara kvaliten som oroar mig och nu vet jag det är mest elsystemet som krånglar som nu är jag lite lugnare.

Sen Tobbe jag har väldigt svårt för att bestämma mig. Jag kan gå och lägga mig och ha bestämt mig för att jag ska köpa en viss modell med 100% säkerhet men sen när jag har sovit på saken och så är jag inte lika säker på morgonen. Fråga mig inte varför jag är så!

Mvh

Amir :lol: :P
Användarvisningsbild
Peter
Guzzifantast
Mina motorcyklar: V7-Sport-74
Kawasaki GPZ400S-88
Yamaha YBR 125

Inlägg av Peter »

Bengt C skrev:Finns det mer förebyggande åtgärder?
(mera av samma sak - om man vill ha driftsäkerhet)
4) Reläa av allt som drar mycket ström (>4A) genom dina knappar på stryret:
* startmotorn - en startsolenoid drar en hel del ström i sig
* tändningen i sig - du drar ström till allt möjligt via tändningen (utom om du reläat av allt annat :wink:)
* tutan drar ström (men den använder du kanske sällan... låg prio)

...men allt detta är generella tips för äldre fordon oavsett antal hjul och märke som inte i orginal har reläer för dessa ändamål. Och det gäller att hitta en vattentät låda att sätta reläer och säkringar i.
Amir skrev:Däremot elsystem kan jag inget om vet inte riktigt vad jag ska leta efter.
Det är tyvärr inte mycket att hjälpa till med. Funkar allt elektriskt som det skall? ser sladdarna hela ut? Kika på säkringsdosa och batteripoler - är det rent och snyggt, kanske till och med infettade batteripoler - då är det bra. Annars får man göra rent, men någon katastrof är det inte. På Kisa-träffen var det en vackert röd LeMans-II (eller var det en I:a?) i perfekt orginalskick (renare och finare än i utställningshallen) som fick el-problem - instrument och kontrollampor slutade funka, men motorn gick. Efter en liten stund kom ägaren på att snurra på alla säkringarna (och därmed skava bort den lilla oxid som bildats på fel ställe) - och genast funkade allt igen.

Jag skulle vilja påstå att enkelheten i en äldre Guzzi bidrar mer till driftsäkerheten än vad 'åldern' förstör...
Bengt C skrev:Vad har V7-sport (avundsjuk!) för originaltändning som ger så svag gnista? Dubbla brytare med dubbla spolar av svag modell?
Ja... (dvs dubba spolar) och kanske inte för svaga egentligen. Jag hade just då (vi pratar tidigt 80-tal) ägt och hjälpt andra med några fordon som alla led av mer eller mindre dålig gnista. De var kännsliga för brytarspetsavstånd, för skicket på tändkablar (värst var en kompis' 125:a med 'radioavstörda' tändkablar, dvs kablar med inbyggt motstånd för att minska gnisteffekten och därmed den radiostörning den medförde... :o ) och själv hade jag en krånglande generator och ville inte bli stående på landsvägen långt bort...

Så sanningen är som vanligt - om alla komponenter är i bra skick så funkar allt. Problemet är bara hur långt ner från "bra" någon enskilld komponent får glida innan hela systemet börjar falera... och i mitt fall så ändrade jag den ekvationen fullständigt med ett par kraftigare spolar.
Amir skrev:Jag kan en del om motorer. Jag är ingen expert men jag kan så mkt så att jag vet om motorn går som den skall eller inte.
Betänk att en Guzzi med bra ljuddämpare väsnas en hel del från motorn, och mycket av det är "normalt".

Sen är det det gammla vanliga med att kolla lager...
* vicka på styret (sätt dig på hojen utan stöd, friläge i, drag åt handbromsen, lägg ett finger i skarven mellan styrhuvudet och övre gaffelkrona i fram- eller bakkant, försök sedan gunga hojen fram och åter för at känna om det är glapp)
* vrida mjukt på styret fram och åter (på centralstödet, framhjulet hängande fritt i luften) för att känna så att inte de koniska rullagren har märken efter rullarna (typ - det var glapp, men man drar åt styrhuvudet lite för att ta bort glappet - har så skett så känns det omväxlande tungt/lätt att vrida styret sakta mellan fulla styrutslag)

...och på motsvarande sätt kolla hjullager och (kanske svårast) svinglager (också ett koniskt rullager - man behöver nog ta bort bakhjul och fjädrar/stötdämpare för att känna något där). Trösten är att dessa är busenkla att byta om det skulle vara slitna.

Har du en kompressionsmätare? Tag då ett kompprov enligt konstens regler (dvs utan och med olja).

Du provkör och tycker att växellådan känns jobbig, du får inte i växlarna alla gånger? Prova att justera din växlingsteknik något - tryck i rätt växel som vanligt men släpp inte trycket på växelpedalen/spaken förrän du släpt ut kopplingen fullt ut. Det kan klonka lite vid själva växlingen, men i övrigt så skall det inte väsnas eller vina från lådan eller kardanen.

Sen kommer inte jag på något mer 'Guzzi-speciellt' utan att i princip plocka isär hojen...

Lycka till.

/Peter
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Le Mans III -83

Inlägg av Bengt C »

Mike's Moto-Guzzi Page under "Elctrical Issues" står att Guzzis elsystem, i motsats till den gängse uppfattningen, är driftsäkert. Jag måste säga att det ligger faktisk något i det. Många av core-komponenterna är Bosch, precis som i valiga bilar och de där flimsiga knapparna på styret, som känns helkass, gör faktiskt sitt jobb. Att man kan behöva snurra på (eller rengöra) äldre säkringar (som är utsatta för tvätt) är välkänt, inte direkt Guzzi-specifikt.

Man behöver inte heller reläa tuta och startmotor, de används bara några sekunder och hinner inte smälta plasten i tändlåset eller strömbrytare. (Starmotorn är f ö kopplad via relä, om jag inte mins fel.) Värre då med strålkastaren som drar 5 A hela tiden medan man kör. Och vad jag vet är det tändlåset som är känslig, inte strömbrytarna. Någon med andra erfarenheter?

Om man ska montera reläer i en box är det bättre att den är något lite ventilerad nedåt hellre än helt tät (vilket brukar ge kondens och korrosion).

Den riktigt svaga punkten i elsystemet är att generatorn laddar batteriet dåligt på låga varvtal och man kör en Guzzi ganska mycket på låga varvtal. Att köra runt i stan med tänt ljus dagarna i ända funkar dåligt. När jag gjorde detta för 15 år sedan, hade jag visserligen en BMW R100RS, men tekniken och problemen är exakt de samma. Att startmotorn, av någon konstig anledning, bara nätt och jämt orkar starta den stora twinnen är det som gör att man lider av det hela. Man kan byta både generator och startmotor, om man vill och orkar. Men min erfarenhet är att om man kör en del landsväg, räcker det att ha ett bra batteri som man sköter om på rätt sätt på vintern.

Och ja, den stora Guzzimotorn knackar och tickar en del från topparna. Det funkar på det viset. Den kan säkert iofs drabbas av oval lillända och sådant, som alla motorer. Men jag föreställer mig att det då knackar i högre tempo, eftersom tickanded då följer kolven snarare än ventilerna. Jag vet inte säkert, eftersom jag aldrig haft det problemet, vad jag vet.

Jag tror att om du rullar maskinen framåt i neutral med avstängd motor, eller snurrar bakhjulet med maskinen på centralstödet, ska det optimalt inte låta någonting alls. Min "tickar" lite dovt då jag gör detta och kanske har jag lite glapp i knuten. Kan också vara piniongen som inte är absolut perfekt injusterad. Jag vet inte riktigt. Min maskin har gått 9.000 mil, varav jag kört 2.000. Jag tycker egentligen att den tickat lite nästan hela tiden. Kanske(?) att det blivit något mer. Vet inte riktigt. Men jag har inga vibrationer i höger fotpinne, inte alls! (Finns även lite om detta på Mike's sida) Tänkte ta loss baksvingen i vinter och kika lite på knuten, kanske ;-) F ö är jag inte ens säker på att knuten är så värst känslig på 80-tals hojarna. Kanske gäller det äldre maskiner, V7, ambassador och allt vad de nu heter. Har inte örnkoll på detta.
Användarvisningsbild
Peter
Guzzifantast
Mina motorcyklar: V7-Sport-74
Kawasaki GPZ400S-88
Yamaha YBR 125

Inlägg av Peter »

Bengt C skrev:Man behöver inte heller reläa tuta och startmotor, de används bara några sekunder och hinner inte smälta plasten i tändlåset eller strömbrytare. (Starmotorn är f ö kopplad via relä, om jag inte mins fel.)
Och hur många ampere drar en startsolenoid som dessutom skall vinkla in ett kugghjul? Jag har sett folk elda tändningslås och startknappar på både bilar och motorcyklar i brist på ett litet 30A extraljusrelä för att dra startsolenoiden. Startsolenoidström bör enligt min mening aldrig passera vare sig tändlås eller startknapp. (Ok, "elda" är väl att ta i, men det blir varmt och svart och solenoiden orkar inte längre dra ordentligt.. En rengöring av kontakter med kontaktrengöringssprej etc. och ett relä fixar ett sådant problem permanent. Naturligtvis behöver man inte koppla om i förväg om man har utrustning i bra skick - den håller ett bra tag...)

Om man skall vara mer teknisk - problemet med stora solenoider och startmotorer är inte den ström de drar 'konstant' under de få korta sekunder de används, utan den strömrusning som uppstår precis i aktiveringsögonblicket innan de hunnit bygga upp en motinducerad EMK. Eller i spolens fall, när man bryter strömmen. Vad gäller motorer så har de flesta av oss en känsla för det olämpliga i att hålla en motor stilla när man släpper på ström - den drar då 3-5ggr mer än vad den borde, får ingen kylning och blir snabbt överhettad. Men eftersom den normalt sett snabbt kommer upp i varv så ökar det innre motståndet och strömmen sjunker ner till 'normal' nivå (typ 50-150A för en startmotor på MC eller bil). På motsvarande sätt blir det ofta en gnista runt en kontakt om man drar en spole (typ ett startrelä) och det finns motsvarande risk för gnista när man släpper kontakten (ett fenomen vi utnyttjar i tändsystement!) och det är dessa gnistor som med tiden äter upp i övrigt rimmligt dimensionerade kontaktbleck. Speciellt om dessa är infettade för att glida lätt och fettet med tiden blir brännt av gnistorna. I industriella sammanhang kopplar man ofta på en diod över spolen för att kortsluta/släcka gnistan vid öppning av kontakten för att på så sätt öka livslängden på densamma. Plockar man isär ett extraljusrelä kan man ibland se den konstruktionen där också... (ja, jag var sådan som "barn" och det har inte helt gått över).

Grundproblemet till allt detta har du redan prickat - laddningen vid de varvtal man normalt puttrar Guzzi på vanliga vägar - äldre Guzzis (och BMW och... de flesta andra äldre MC också) är inte dimmensionerade för att köra långsamt (=laglydigt i Sverige) med ljuset på. Min gammla maskin kan som mest lämna 13A, årets modeller ger det tredubbla. Under 3000 rpm får du ofta ut mindre än 50% av märkeffekten på generatorn - det är därför som man i bilar växlar upp generatorn med 1.2-1.5ggr för att allt skall funka redan vid 2000rpm (svårt att fixa med generatorn monterad på vevaxeln). Och har du dålig ladning går statmotorn trögt (batteriet orkar inte längre leverera t.ex. 55A och 11V, du får istället 45A och 7V - dvs nästan halverad effekt!), gnistan blir sämmre (för 7V under startförsöket gäller hela elsystemet inklusive tändspolar), maskinen startar trögare, du tvingas köra längre på startmotorn innan det hoppar igång - och vipps så så är det inte bara någon enstaka sekund som du håller startknappen intryckt...

Lösning? En batteriladdare i garaget att koppla in var och varannan natt om körförhållandena så kräver. Touring i Europa är normal inte exempel på sådana förhållanden.

(I grund och botten är det alltså inte elsystemet på äldre Guzzis som är problemet, utan halvljuslagen... :wink:)

Avslutningsvis - Bengt C har helt rätt - detta är generella problem för de flesta äldre (>15-20år) MC (och bilar med för den delen, även om jag då oftast skulle säga >20-30år beroende på märke).

/Peter
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Le Mans III -83

Inlägg av Bengt C »

Allt du skriver om induktionsströmmar och gnistor är riktigt. Jag bara menade att man behöver inte reläa upp allt som drar ström, det räcker med strålkastaren. Tutan är en ganska klen grej i sammanhanget och startsolenoiden är redan reläad, från fabrik. Jag kollade i Guzzi handboken från Haynes och det fanns relä för startsolenoiden på alla schemor, utom någon gamal 750 S, en tidig 70-talshoj.

Nakdelen med detta relä är att det släpper så fort strömmen dippar under ungefär 8 V. Det har ju hänt, fler än en gång, att man stått i regn med ett dåligt batteri. Startmotorn går nätt och jämt runt och man "känner" att maskinen kommer att starta om bara startmotorn drar runt den några enstaka varv till. Man upplever den sega kampen när kemin i batteriet försöker övervinna kompressionen. Och så kommer det där förbannade lilla reläet och avbryter kampen med sitt ettriga smattrande... :evil: :evil:

Jag filar lite på ett nytt elsystem till min maskin. Mest för att jag vill ha ett snyggare och då passar jag också på att höja kvaliten en del. Jag ska bl.a. bygga in likrktare och regulator i anslutning till generatorn. Likriktaren ska ha schottkydioder i stället för kisel. Det halverar förlusterna och jag hoppas att den också ska ladda vid lite lägre varv.

BildBild

Allting går emellertid långsamt. Det finns massor av annat att göra och detta har inte högsta prio, eftersom cykeln funkar utan dessa förädlingar.
Skriv svar